♦ Metoda M. Montessori

 Maria Montessori 


E. M. Standing: „M. Montessori, her life and work”

  • Maria Montessori urodziła się 31 sierpnia 1870 r. w Chiarawall we Włoszech.

  • W roku 1897 podjęła pracę w Klinice Psychiatrycznej Uniwersytetu Rzymskiego, podczas której zwróciła szczególną uwagę na dzieci upośledzone umysłowo.

  • Wiosną 1890 roku, otworzono w Rzymie Instytut Medyczno-Pedagogiczny Kształcenia Nauczycieli dla Opieki i Wychowania Dzieci Umysłowo Upośledzonych.

  • Powstanie w 1907 roku instytucji wychowawczej Case dei Bambini–Domy Dziecięce.

  • W 1929 roku powstaje Międzynarodowe Stowarzyszenie Montessori, które staje się centralną organizacją koordynującą działalność placówek i towarzystw montessoriańskich w świecie oraz zajmującą się kształceniem nauczycieli.

  • Za wybitne osiągnięcia pedagogiczne i przesłane humanistyczne zawarte w ideach swojej metody wychowawczej, Maria Montessori została wyróżniona tytułami Doktora Honoris Causa, na Uniwersytecie w Sorbonie otrzymała Krzyż Legii Honorowej, była nominowana do Pokojowej Nagrody Nobla.

  • W maju 1951 roku odbył się ostatni kongres Montessori z jej udziałem.


Maria Montessori zmarła 6 maja 1952 roku w Noordwijk w Holandii.

„Została pochowana na małym, katolickim cmentarzu w Noordwijk, grób jej zdobi piękny pomnik wzniesiony przez jej zwolenników. Ale pomnikiem o wiele wspanialszym i - chcemy wierzyć – o wiele trwalszym, jest i będzie ten zbudowany radością i szczęściem, które emanują od tysięcy dzieci, w każdej części świata.” 

 

 

Cele pedagogiki Montessori

  • rozwijanie indywidualnych cech osobowości,
  • formowanie prawidłowego charakteru,
  • zdobywanie wiedzy, umiejętności szkolnych i współdziałania.

 

Cele te realizowane są poprzez pomoc dziecku w:

  • rozwijaniu samodzielności i wiary we własne siły,
  • wypracowaniu szacunku do porządku i do pracy,
  • wypracowaniu zamiłowania do ciszy i w tej atmosferze do pracy indywidualnej
    i zbiorowej,
  • osiąganiu długotrwałej koncentracji nad wykonywanym zadaniem,
  • wypracowaniu postaw posłuszeństwa opartego na samokontroli, a nie na zewnętrznym przymusie,
  • uniezależnieniu od nagrody,
  • formowaniu postaw wzajemnej pomocy bez rywalizacji,
  • szacunku dla pracy innych,
  • rozwijaniu indywidualnych uzdolnień i umiejętności współpracy,
  • osiąganiu spontanicznej samodyscypliny wynikającej z dziecięcego posłuszeństwa.


Zadania pedagogiki Montessori:

  • uczenie przez działanie i obserwacja,
  • samodzielność,
  • koncentracja,
  • lekcje ciszy,
  • porządek,
  • społeczne reguły,
  • indywidualny tok rozwoju każdego dziecka.

Materiały Montessori


Ważną częścią Pedagogiki Montessori jest oryginalny zestaw pomocy dydaktycznych zwany materiałem Montessori. Jego cechy to:

  • prostota, precyzja i estetyka wykonania,
  • uwzględnienie zasady stopniowania trudności,
  • dostosowany do potrzeb rozwojowych dziecka,
  • logiczna spójność ogniw ciągów tematycznych,
  • konstrukcja umożliwiająca samodzielną kontrolę błędów,
  • ograniczenie – dany rodzaj występuje tylko raz, w jednym egzemplarzu.

Można go podzielić na pięć kategorii:

  1. Materiał do ćwiczeń z praktycznego życia – związany z samoobsługą, troską
    o środowisko, zwyczajami i normami społecznymi.
  2. Materiał sensoryczny – rozwijający poznanie zmysłowe, służy pobudzaniu aktywności umysłowej.
  3. Materiał szkolny – do nauki języka, matematyki, kultury i innych dziedzin wiedzy.
  4. Materiały artystyczne związane z ekspresją muzyczną, plastyczną i zręcznościową dziecka.
  5. Materiały religijne, np. przedstawiające przypowieści biblijne.

 

Do cech charakterystycznych dla materiału montessoriańskiego można zaliczyć:

1) atrakcyjny wygląd i precyzję wykonania,

2) logiczną spójność ogniw i ciągów tematycznych,

3) konstrukcję umożliwiającą samodzielną kontrolę błędów.

 

Zasady pedagogiczne:

  • Zasada swobodnego wyboru materiału,
  • Zasada swobodnego wyboru miejsca pracy,
  • Zasada swobodnego wyboru czasu pracy,
  • Zasada swobodnego wyboru formy pracy,
  • Porządku,
  • Ograniczenia,
  • Izolowania trudności,
  • Transferu,
  • Samokontroli.

 

Odnośniki do stron: